blogghelene.blogg.se

Mode och kläder!

Publicerad 2014-09-20 09:49:00 i Allmänt,

Mode och kläder!
Mode är väldigt viktigt för mig! Det är som kultur, konst, teater och musik, alltså något jag behöver för mitt välbefinnande.
Jag tröttnar aldrig på dessa saker och kan resa långt för att se eller höra något speciellt, eller titta på konst i flera dagar på ett o samma konstmuseum. Och jag tröttnar aldrig på att titta på modebilder, reportage och visningar. 
Men när det sedan kommer dithän att man skall köpa in kläder till sin butik, designa eller sy något, så får det en helt annan dimension!
Fina kvalitéer och färger på tyg gör mig lycklig! Bra modeller på plagg som gör dem lätta att bära och passa i, gör mig väldigt gott ända in i själen. Nytänkande i snitt och detaljer piggar också upp. När sedan smycken och assessorer sätts till på rätt sätt, så lyser det upp en outfit och blir kronan på verket. Jag får arbetslust och en väldig inspiration av allt detta! Och börjar genast tänka på mina vänner och kunder. Tänk vad denna modellen, denna färgen, dessa skorna eller bältet skulle vara fina på henne eller honom! Jag går helt enkelt IGÅNG!
Jag skulle önska att alla människor skulle klä sig så, att kläderna förhöjer personen, är sköna att bära, och passar personens stil och liv.
Om man känner sig bekväm i ett plagg, så tycker man också att man är fin. Och då sträcker man på sig och utstrålar självsäkerhet och glädje. Dit vill jag alltid nå!
Kläder som gör något bra för en person, behöver inte vara nya. Nej, den stora lyckan är när man på ett enkelt sätt, med en ny detalj kan piffa upp ett gammalt älsklingsplagg så att det känns nytt och modernt. Det är precis som när man möblerar om hemma med de gamla möblerna, som man tycker mycket om. Eller t.ex. spelar musik som man gillade i sin ungdom.
Mode är också ekonomi, psykologi, konsthantverk, och en produktion som utvecklas hela tiden. Därför är det en väldigt stor industri som berör oss alla, stora som små. Och då är det viktigt med ett kritiskt tänkande, och att ha en kritisk blick och känsla inför detta. Precis som inför all annan kultur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela