blogghelene.blogg.se

Ljusglimtar i tillvaron!

Publicerad 2014-08-24 23:01:00 i Allmänt,

Livets ljusglimtar, som är så viktiga för oss, kommer oftast från glädje, känslor, händelser och möten som man får från familj, barn och barnbarn, vänner och upplevelser. Men ibland kan materiella ting också lysa upp vår tillvaro! Bli riktiga ljusglimtar! Jag har just kommit tillbaka till min lilla butik, efter att ha varit i den vackra staden Stockholm i en vecka. Där skulle jag (planerat) gå till Modemässan för att göra inköp inför våren 2015. Där träffade jag även gamla affärskontakter och vänner, som blev härliga ljusglimtar i mitt lite allvarliga värv, eftersom man måste vara strukturerad för att kunna handla lagom och förståndigt. Men när man blir lycklig över att hitta kläder som producerats med kärlek o miljö-omtanke, och som dessutom är så vackra att man blir förälskad! då släpper spärrarna lite. Man ser de olika plaggen framför sig, på de kära kunder som man bruka sälja till, och tänker: oh, vad den eller den skulle vara fin i detta! Det är härliga ljusglimtar, och då känner jag en stor lycka över att ha min butik! Jag har i många år även sålt en lampa, en unik produkt i plexiglas, som både gör mig och mina kunder glada. Den ultimata ljusglimten! Och efter att många turister har frågat om de säljs på nätet, eller exporters till övriga Europa eller till USA, så kläcktes tanken att jag kanske skulle hjälpa till med detta. Då hände något konstigt, som blev en verklig ljusglimt för mig! En kväll i Stockholm, när jag skyndar hem och genar över Stadshuset gård, stöter jag på en vacker flicka som frågar om jag är på väg till deras event!? Nej, säger jag, men tittar på hennes namnskylt, för att se vad eventet gäller. Där står SACC! Vilket står för Swedish American Chamber of Commerse, och en blixt slår ner i mitt huvud. Det är ju en sådan organisation jag ska prata med om Isabel-lampan! Skyndar hem till datorn, och läser på deras hemsida hur de arbetar och hjälper företag som vill etablera sig i USA, och jag blir spralligt lycklig. Ser även att de skall ha ett annat event i Sthlm om 36 timmar, med föredrag och paneldebatt om export och lanseringsfrågor. Känner starkt.....att jag måste dit! Skickar genast ett mail till New York, och på morgonen har jag redan ett mailsvar! Att det är just för en sådan produkt-lansering som jag beskrivit, som de på SACC är så bra på, ta hjälp av, och att vara medlem hos. Eventet är fullbokat, men det görs en extra plats för mig, och jag får en kod så att jag ska kunna komma in där. Tala om tur! Eventet var jättelyckat, jag lärde mig jättemycket, och fick många bra kontakter. Hur kan saker falla på plats så här fantastiskt?! Lycklig reser jag till lampfirman Konkretek, och berättar hur vi kan göra för att sprida deras fina produkt - En verklig ljusglimt - till utlandsmarknader. Och jag hoppas verkligen att det går att genomföra! Att detta lilla seriösa företag med sin fantastiska produkt "Isabel-lampan" kan få växa och anställa mer personal. Resan till Stockholm som jag gjorde med lite känsla av motstånd, kunde alltså vändas till något jättepositivt. Med många härliga ljusglimtar, som just nu bär mig, och kanske kan ge ringar på vattnet av ljus och glädje även längre fram. När sånt här händer, känner jag lycka över att leva och kunna ta till mig av dessa ljusglimtar, som kommer till oss så oväntat. En tacksam och glad Heléne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela