blogghelene.blogg.se

Afrika 3 oktober 2013

Publicerad 2013-10-03 20:54:00 i Allmänt,

Efter att ha flugit i 14 timmar, Göteborg - Amsterdam - Nairobi - Kigali så blev vi möta på flygplatsen av projektledaren för Hope in Action.
Vi hade nu landat i Rwanda, ett land lika stort som Småland, men med lika stor befolkning som hela Sverige.
Folket här är väldigt driftiga och arbetsvilliga, och det syns. Husen är förhållandevis välskötta, eftersom ledningen i landet hade kommit med ett dekret att, de som bodde vid vägarna måste ha välskötta hus och tomter. Kunde de inte ställa upp på detta så var de tvungna att sälja o flytta någon annanstans! Man har också ställt upp med lån till plåttak som är fördelaktiga för folket, så de flesta husen lyser av blanka plåttak. Eftersom landet är bergigt ser man terassodlingar överallt, vilket är väldigt vackert att se på när man reser.
Vägarna var mycket fina och asfalterade genom hela landet, så det var en fröjd att åka 3,5 timmar genom landet som kallas för Afrikas Schweiz. Här är det höga bergskedjor så vägarna slingrade sig upp o ner hela tiden, och vi höll oss på 1500 - 2500 m höjd hela vägen genom Rwanda. I sydöstra delen av dessa bergmassiv har vi berget Kilimanjaro som är 5000 m högt. Det såg vi när vi flög in till Nairobi, vackert o skickligt av piloter att styra in stora plan som Boing 777 bland sådana bergstoppar!
När vi nådde gränsen till Kongo, fick vi gå ur bilen och ställa oss i en lång kö, fylla i papper för att komma ut ur Rwanda, och bli väl kollade. Sedan gick vi en liten bit, och kom fram till en andra kö, där vi fick göra om proceduren för att kunna komma in i Kongo.
Vi kördes till staden Goma som ligger vid Kivusjön, stor som ett innanhav, mer än 10 mil lång och väldigt bred.
Där har påbörjats ett projekt med att utvinna gas.
Vi blev körda till vårt hotell där vi ganska mosiga och trötta kunde installera oss, innan vi åt lunch. Fick tips om en mycket god fisk från Kivusjön, som också finns i Genesarets sjö och kallas Petrusfisk!
Efter denna goda lunch åkte vi genast ut för att titta på var Hope in Actions projekt här i Goma var belägna, och för att bestämma tid för möten med inblandade aktörer för morgondagen.
Här har bl.a. byggts ett fantastiskt fint sjukhus som invigdes förra året, och där skall vi ha ett stormöte i morgon. Men först på morgonen är vi inbjudna till guvernören i staden Goma, vilket gör att vi känner oss välkomna även av de styrande.
Nu behöver vi en god natts sömn, och i morgon äter vi frukost 07.30, för att hinna till guvernören kl. 09.00.
Detta blir ingen semesterresa, men något väldigt annorlunda och spännande!
Hälsningar från Helene som sitter vid en brasa vid Kivusjön och skriver om första dagen!